Dzielnica Wawer - Bezpieczeństwo

Biuletyn Informacji Publicznej

Bezpieczeństwo

Wersja do wydrukuWersja PDF

Schemat organizacyjny Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz zadania delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego znajdziecie Państwo na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.

W czterech zakładkach po lewej stronie zamieszczono informacje podzielone wg działów:

Wiele przydatnych informacji zamieszczono na stronie bezpieczna.um.warszawa.pl. Zachęcamy do jej odwiedzania.

W aktualnościach na stronie bezpieczna.um.warszawa.pl


Policjanci będą patrolować miasto w nowych samochodach

Warszawscy policjanci otrzymali 37 radiowozów z napędem hybrydowym. Zakup nowoczesnych samochodów był możliwy dzięki dofinansowaniu samorządu warszawskiego.

Pojazdy przekazane Komendzie Stołecznej Policji na pl. Zamkowych stanowiły część zakupionych już 51 radiowozów. Stołeczny samorząd na ten cel przekazał policji 2,1 mln złotych. 37 radiowozów trafi do siedmiu Komend Rejonowych Policji oraz komisariatów specjalistycznych Komendy Stołecznej Policji. Nowe radiowozy zostały sfinansowane w proporcjach 50/50 z Komendą Główną Policji.

- W trakcie moich kadencji przekazaliśmy 420 pojazdów różnego typu, w tym 371 radiowozów oznakowanych i nieoznakowanych. Jako miasto, chwalimy się tym, ponieważ jest to znacząca pomoc, która pozwala policji na sprawne i skuteczne działanie – powiedziała na uroczystości przekazania radiowozów Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy i dodała: - Ale to nie wszystko, tylko w tym roku kupiliśmy lub kupimy sprzęt i wyposażenie, na rzecz Komendy Stołecznej Policji za kwotę ponad 3,46 mln zł.

W latach 2007–2018 miasto przekazało warszawskiej policji ponad 168 mln zł, w tym na zakup sprzętu i nowoczesnego wyposażenia ponad 33 mln zł. Kolejne 134 mln zł to środki przekazane na służby ponadnormatywne, adaptację zawodową nowych policjantów, konie oraz nagrody i zakupy bieżące.
Prezydent Warszawy podkreśliła, że poziom bezpieczeństwa w stolicy od wielu lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Wskazują na to statystyki policyjne, w których zdecydowana większość mieszkańców uważa Warszawę za miasto bezpieczne.

Nowe syreny alarmowe

Nowoczesny system alarmowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach, którego budowę rozpoczął stołeczny ratusz w 2009 roku, został powiększony o 119 syren, 8 punktów pomiarowych i 4 czujniki pogodowe. Jest to jeden z istotnych elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa mieszkańców Warszawy.

Zainstalowany system to zespół urządzeń służących do alarmowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach. Składa się z central sterujących oraz punktów alarmowych wyposażonych w elektroniczne syreny alarmowe, które zainstalowano na budynkach Urzędu Miasta, słupach oświetleniowych, tramwajowych, na większości szkół oraz innych obiektach użyteczności publicznej. System daje także możliwość emitowania komunikatów głosowych, wprowadzonych wcześniej w system lub wypowiadanych na żywo.

Budowa systemu została rozpoczęta w 2009 roku. W latach 2009-2012 zainstalowaliśmy 54 punkty alarmowania ze środków pochodzących z budżetu miasta. W latach 2017 -2018 rozbudowano go dzięki środkom Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. W ramach projektu zostało wybudowanych 119 punktów alarmowania. Dodatkowo, system został wyposażony w 8 punktów pomiarowych poziomu wody rzeczek i strumieni na Białołęce, Mokotowie, Wawrze, Wesołej i Wilanowie oraz w 4 zintegrowane czujniki pogody.

Jak brzmi sygnał ostrzegawczy?

Ogłoszenie alarmu stanowi sygnał modulowany trwający trzy minuty, natomiast odwołanie alarmu to sygnał ciągły także trzyminutowy (informacje o sygnale mieszkańcy znajdą w ulotkach umieszczonych w Wydziałach Obsługi Mieszkańców w dzielnicach oraz w spotach wyświetlanych w komunikacji miejskiej). W przypadku usłyszenia sygnału alarmowego należy postępować zgodnie z poleceniami podawanymi w komunikatach nadawanych poprzez środki masowego przekazu lub syreny alarmowe oraz powiadomić inne osoby o zagrożeniu.

Poza alarmowaniem w sytuacji zagrożenia, system jest wykorzystywany w trakcie ćwiczeń i testów oraz w celu upamiętnienia ważnych wydarzeń, poprzez nadawanie sygnału treningowego (trwającego 1 minutę). Zgodnie z obowiązującymi przepisami, uruchomienie testowe systemu musi być poprzedzone podaniem stosownej informacji do publicznej wiadomości z 24-godzinnym wyprzedzeniem, za pomocą środków masowego przekazu.

Inne sposoby komunikacji

System syren alarmowych jest uzupełniony alternatywnymi sposobami komunikacji z mieszkańcami. W tym celu wykorzystywany jest Regionalny System Ostrzegania – RSO oraz Warszawski System Powiadomień:

powiadomienia.um.warszawa.pl/start.

Komunikaty i ostrzeżenia są przesyłane poprzez aplikacje dostępne bezpłatnie na telefony komórkowe i poprzez SMS-y. W przypadku poważnych zagrożeń dla mieszkańców komunikaty o zagrożeniach mogą być również publikowane w mediach oraz ogłaszane lokalnie z użyciem przenośnych środków powiadamiania (radiowozy, megafony).

Wszystkie punkty alarmowania są w pełni zarządzane i kontrolowane z centrali systemowej zlokalizowanej w Centrum Bezpieczeństwa przy ul. Młynarskiej 43/45. Za obsługę systemu odpowiada Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy.

Przejęcie obsługi numeru alarmowego 997

Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przy ul. Młynarskiej 43/45, będzie kolejnym ośrodkiem w Polsce, który przejmie obsługę policyjnego numeru alarmowego 997. Od 26 września 2018 roku wybierając numer 997 dodzwonisz się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), a nie do Policji.

Powyższa zmiana spowoduje odciążenie dyspozytorów Policji, którzy będą otrzymywali z CPR tylko zgłoszenia alarmowe, czyli informacje o zagrożeniu życia lub zdrowia, a także nagłego zagrożenia dla środowiska lub mienia oraz naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Pamiętajmy, że na numer 112 lub 997 kierujemy tylko zgłoszenia alarmowe. Numery te nie służą do kontaktu z Policją. Jeżeli komuś zależy na bezpośrednim kontakcie telefonicznym z funkcjonariuszem, należy dzwonić do dyżurnego we właściwej miejscowo jednosce Policji, czyli do Komendy Rejonowej.
Dzwoniąc na numer 112 należy być przygotowanym na udzielenie operatorom niezbędnych informacji. Są to: dokładna lokalizacja zdarzenia (miejscowość, ulica numer budynku, numer mieszkania, ewentualnie punkty orientacyjne), krótki i rzeczowy opis tego co się dzieje, ile jest osób poszkodowanych i w jakim są stanie. Należy również odpowiedzieć na ewentualne dodatkowe pytania operatorów. Zebrane informacje pozwolą na właściwą kwalifikację zgłoszenia i przekazanie go do odpowiednich służb.

Przypominamy, że Centrum Powiadamiania Ratunkowego 112 nie jest punktem informacyjnym, ani też nie udziela porad prawnych. Dzwoniąc na numer alarmowy w innych sprawach niż alarmowe, blokujemy dostęp do numeru i odbieramy szansę na szybką pomoc tym, którzy jej w danym momencie naprawdę potrzebują.

Więcej o numerze 112 tutaj.
Informacja o nagrodzonych operatorach nr 112 tutaj.

Pamiętajmy o numerach alarmowych

"Przypominamy, że na terenie całej Unii Europejskiej można uzyskać pomoc w razie wypadku, niebezpiecznego zdarzenia lub zgłosić sytuację zagrażającą bezpieczeństwu. [...] Numer 112 to ogólnoeuropejski numer alarmowy służący do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Dzwoniąc pod ten numer możemy zgłosić wypadki komunikacyjne, kradzieże i włamania, nagłe omdlenia i utraty świadomości, poważne uszkodzenia ciała i krwotoki oraz inne sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu."

Źródło: bezpieczna.um.warszawa.pl


Informacja dotycząca postępowania w przypadku otrzymania podejrzanej przesyłki

"Jak przygotować pracowników do sytuacji w przypadku otrzymania podejrzanej przesyłki, ułatwić im przeprowadzenie właściwej oceny zagrożenia, a tym samym zminimalizować jego skutki?"

do pobrania: Plakat instruktażowy „Jak postępować w przypadku otrzymania podejrzanej przesyłki

Ćwiczenie obronne "Stolica 2018"

W dniach 20-21 czerwca 2018 roku na terenie m.st. Warszawy odbyło się ćwiczenie obronne „Stolica 2018”. 

Więcej na stronie bezpieczna.um.warszawa.pl

Co sądzisz o bezpieczeństwie w Warszawie?

Jeżeli chcą Państwo podzielić się swoją opinią na temat bezpieczeństwa, prosimy o wypełnienie ankiety. Uzyskana w  ten sposób wiedza pomoże nam wszystkim poprawić poziom bezpieczeństwa w Warszawie.

Plik z ankietą do wydruku można pobrać w zakładce "Bezpieczeństwo publiczne"

Fałszywi wnuczkowie dalej oszukują seniorów

"Według danych Komendy Stołecznej Policji tylko w III kwartale 2017 r. dokonano w Warszawie 114 oszustw, a 21 razy usiłowano wyłudzić pieniądze od osób starszych. Suma strat to ponad 5,6 mln. zł. Warto przytoczyć również dane z warszawskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, gdzie również dzwonią osoby, które zostały oszukane tą metodą lub próbowano od nich wyłudzić pieniądze. Operatorzy numeru 112 w Warszawie w analogicznym okresie przyjęli 431 takich zgłoszeń."

19115 - Jeden numer pogotowia drogowego


"Wykruszenie nawierzchni, uszkodzona latarnia, zniszczony znak drogowy - wszystkie takie sprawy można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Od 1 stycznia 2018 r. przestaje funkcjonować osobny numer telefonu do Pogotowia Drogowego ZDM."

Źródło: zdm.waw.pl

Kto odpowiada za oczyszczenie miasta?

"Szczegóły oraz interwencje związane ze stanem warszawskich ulic i chodników można uzyskać lub zgłosić za pośrednictwem portalu i infolinii Warszawa 19115."

Do pobrania: broszura "Zimowe oczyszczanie miasta"

Poradniki i porady w zakładce "Zarządzanie kryzysowe"


Czad zabija cicho i szybko...

"Gdy temperatura za oknem spada, w mieszkaniach i domach jednorodzinnych wzrasta ryzyko powstania pożarów oraz zatruć tlenkiem węgla."

 Fot. PSP 

Źródło: bezpieczna.um.warszawa.pl


Pieszy widoczny to pieszy bezpieczny

Używanie odblasków zwiększa nasze bezpieczeństwo. Jest to szczególne istotne jesienią i zimą, gdy warunki atmosferyczne i szybko zapadający zmierzch ograniczają kierowcom widoczność.

Szczególnie zagrożoną grupą uczestników ruchu drogowego są piesi. Ciemne ubrania, parasole, kaptury ograniczają możliwość ich szybkiego zauważenia. Warto pamiętać, że bezpieczeństwo pieszych zależy nie tylko zachowania kierowców, ale także od nich samych. Zgodnie z przepisami elementy odblaskowe obowiązani są używać piesi prowadzący poboczem rower, skuter, motocykl czy wózek.

 

Pieszy bez odblasków jest widoczny przez kierowcę z odległości tylko kilku, kilkunastu metrów. W przypadku używania odblasków ta odległość może wzrosnąć kilkukrotnie, nawet do 200 metrów. Używanie odblasków jest niezwykle istotnie nie tylko gdy jest ciemno, ale również podczas opadów deszczu. Ważne jest ich umieszczenie na wysokości kolan, dłoni, w okolicy klatki piersiowej i pleców. Wtedy odblaski będą dobrze widoczne dla kierujących pojazdami.

Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, w trosce o bezpieczeństwo, po raz kolejny przypomina o zaletach korzystania z odblasków. Na ekranach w komunikacji miejskiej będzie wyświetlany spot zachęcający do ich używania.

Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 11 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym pieszy poruszający się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Za brak elementu odblaskowego może być nałożony mandat karny w wysokości do 100 zł.


Do pobrania: Spot "Pieszy widoczny to pieszy bezpieczny"

Źródło: bezpieczna.um.warszawa.pl


Uwaga na bagna w osiedlu Las

  

Podmokły teren rozciągający się na obszarze ok. 3 km2 wzdłuż Alei gen. B. Wieniawy – Długoszewskiego, między oś. Gocław a ul. Płowiecką, a dokładniej obszar zlokalizowany w rejonie ulic: Kosmatki, Kadetów, Spadowa, Płowiecka, stał się wyjątkowo niebezpieczny dla osób, które nieroztropnie się tam znajdą oraz dla ratowników i funkcjonariuszy policji biorących udział w akcjach ratowniczych. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy policjanci z Komisariatu Policji Warszawa Wawer przy wsparciu funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej i grup poszukiwawczo-ratowniczych przeprowadzili dwie takie akcje. W obu przypadkach osoby, które weszły na niepozornie wyglądający, porośnięty krzewami teren, ugrzęzły i nie mogły wydostać się o własnych siłach. Podczas prowadzonych akcji niezbędne było użycie śmigłowca policyjnego. 



Dziki

Na terenie m.st. Warszawy prowadzone są intensywne działania, mające na celu ograniczenie liczebności populacji dzików.


"Obecnie, lasy w Warszawie zajmują blisko 8 tys. ha, co stanowi około 15% powierzchni miasta. Występują tam bardzo dobre warunki do bytowania różnych gatunków zwierząt. Jednym z nich są dziki, które przemieszczają się także w obrębie terenów zurbanizowanych. Ich żerowiska są często znacznie oddalone od miejsca ich bytowania. Wielkość ich populacji wynika m.in. z korzystnych warunków klimatycznych, braku zagrożeń środowiskowych, a także dużej dostępności bazy żerowej poza terenem leśnym (dokarmianie przez ludzi, niezabezpieczone kontenery na śmieci, nieogrodzone działki i nieużytki, itp.).


Nie da się całkowicie wyeliminować dzików żyjących na terenie miasta. Jednak dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa mieszkańców stolicy, władze miasta podejmują działania związane z ograniczeniem ich populacji poprzez odławianie."


"W przypadku bezpośredniego zdarzenia z udziałem jakiejkolwiek zwierzyny dziko żyjącej prosimy o kontakt z pracownikami ds. łowiectwa pod nr tel. 600-020-746 lub 600-020-747, czynnymi całą dobę."


600-020-746

600-020-747

Źródło: www.lasymiejskie.waw.pl, bezpieczna.um.warszawa.pl




ICE (In Case of Emergency - w nagłym wypadku)

- to skrót, informujący do kogo powinni zadzwonić ratownicy w razie nagłego wypadku.

Opis "ICE" w naszych telefonach powinien wskazywać osobę, którą należy zawiadomić, gdy przytrafi się nam wypadek. Jeśli takich osób jest kilka, ich numery powinny być w kontaktach opisane, jako "ICE1", "ICE2" itd.

Karta ICE
Posiadanie takiej karty daje możliwość przekazania ratownikom najważniejszych informacji, mogących mieć wpływ na efektywność akcji ratowniczej. Powinniśmy na karcie zapisać grupę krwi oraz wskazać przewlekłe choroby i uczulenia, które mają wpływ na sposób udzielania pomocy i dobór leków.

Ratownicy często nie wiedzą, z kim kontaktować się w sprawie osoby poszkodowanej.

Skrót "ICE" stosowany jest na całym świecie. Posiadanie dobrze przygotowanej karty może uratować życie.

Kartę powinno się mieć przy sobie zawsze, najlepiej w portfelu w pobliżu dokumentów.
Nie zapomnijmy o niej wybierając się w podróż.


numer, który ratuje życie
Europejski Numer Alarmowy 112, pozwala z każdego miejsca w Europie, przez całą dobę wezwać pomoc, gdy zagrożone jest nasze lub innych życie i zdrowie.


"W Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Znajdują się one w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z Centrum na terenie swojego województwa, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka, zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Operator, który odbierze zgłoszenie ustala lokalizację zdarzenia oraz przekazuje informacje do odpowiednich służb.

System informatyczny pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz prezentuje na mapie aktualną lokalizację. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnego miejsca (np. dziecko lub w przypadku wypadku drogowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.

Każdego dnia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie odbierane jest około trzech tysięcy telefonów. W całym 2016 r. CPR przyjęło ponad milion połączeń. Od początku roku operatorzy numeru alarmowego 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie odebrali ponad 430 tysięcy połączeń, z czego 55% było zgłoszeniami fałszywymi lub takimi, które powinny trafić w inne miejsca, np. do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115.

Fałszywe połączenia to w większości pomyłki, zabawy telefonami, zapytania niezwiązane z ratownictwem, próby zamawiania usług (np. cateringowych) i przypadkowe uruchomienia telefonów. Połączenia te angażują operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy."

Źródło: bezpieczna.um.warszawa.pl


Pokaż okno Facebooka przy fokusie
warszawa19115.pl
Pokaż okno Facebooka przy fokusie
Budżet - Wawer