Jesteś tutaj

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Gospodarowanie odpadami

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Informujemy mieszkańców stolicy, że od piątku 1 sierpnia 2014 r. na terenie całej Warszawy obowiązuje nowy system odbioru odpadów komunalnych.

Mieszkańcy segregują odpady na trzy pojemniki: czerwony – tzw. segregowane suche, czyli papier, plastik, metal; zielony – szkło opakowaniowe i czarny – odpady zmieszane, czyli to, co pozostaje po wyselekcjonowaniu surowców.

Szczegółowe informacje na temat segregowania odpadów można znaleźć pod adresem - http://czysta.um.warszawa.pl/jak-segregowac-odpady

Prosimy:

- zapoznać się z harmonogramem wywozu odpadów: http://czysta.um.warszawa.pl/harmonogramy

- pamiętać, że wywóz odbywa się w godz. 6.00 – 22.00;

- umożliwić odbiór odpadów poprzez udostępnienie altanki śmietnikowej;

- zgłaszać wszelkie nieprawidłowości pod numer 19115.

Na podstawie umowy z firmą ElektroEko w każdej dzielnicy Warszawy w soboty w godzinach 10.00 – 14.00 w oznakowanych punktach prowadzona jest zbiórka elektrośmieci. Adresy punktów dostępne są na stronie:

http://czysta.um.warszawa.pl/punkty-zbiorki-zuzytego-sprzetu-elektrycznego-i-elektronicznego 

Natomiast duże „elektrośmieci”, takie jak pralka, lodówka, zamrażalka, telewizor powyżej 24 cali, kuchenka elektryczna są odbierane od mieszkańców po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym na numer 2222 333 00 lub po wypełnieniu formularza na stronie http://www.elektrosmieci.pl

Akcja zbiórki przeterminowanych leków oraz termometrów rtęciowych przeprowadzana jest w wyznaczonych aptekach. Ich lista znajduje się pod adresem:

http://czysta.um.warszawa.pl/documents/10181/78936/apteki

UWAGA!!! odpady z remontów, w tym gruz, wytworzone przez przedsiębiorców nie są odpadami komunalnymi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, to firma remontowa powinna zapewnić kontener przeznaczony na ten cel i po zakończeniu prac wywieźć go we własnym zakresie w ramach wykonywanej usługi.

Jednocześnie przypominamy:

- MPO Sp. z o.o. obsługuje Bemowo, Białołękę, Bielany, Ochotę, Śródmieście, Targówek, Ursus, Włochy, Wolę i Żoliborz;

- SITA Polska Sp. z o.o. obsługuje Ursynów i Wilanów;

- PPHU LEKARO obsługuje Mokotów, Pragę Południe, Pragę Północ, Rembertów, Wawer oraz Wesołą.

Właściciele nieruchomości, którzy nie zdążyli przekazać kluczy bądź kodów dostępu proszeni są o dostarczenie ich bezpośrednio do MPO (dotyczy Bemowa, Białołęki, Bielan, Ochoty, Targówka, Ursusa, Włoch, Woli i Żoliborza) i pozostawienie ich w Punktach Obsługi Klienta MPO (ul. Obozowa 43, ul. Tatarska 2/4, ul. Sosnkowskiego 4, ul. Kopijników 13, ul. Marsa 76) w godz. 7.00-15.00.

Istnieje również możliwość pozostawienia ich u dyżurnych Dyspozytorów w godz. 15.00-21.00 (lokalizacje jak wyżej).

W przypadku dzielnicy Mokotów klucze bądź piloty należy przesłać (pocztą, kurierem) do siedziby PPHU LEKARO - Wola Ducka 70A, 05-408 Glinianka.

Na zaklejonej kopercie należy napisać adres lokalizacji altanki śmietnikowej. W środku powinny znajdować się 3 klucze do altanki (dla każdej śmieciarki odbierającej osobno odpady zmieszane, suche oraz szkło).

 

Punkty selektywnego zbierania odpadów 

W związku z informacjami prasowymi odnośnie punktów selektywnej zbiorki odpadów komunalnych na terenie m.st. Warszawy informujemy, że obecnie trwają prace nad dokumentami niezbędnymi do ogłoszenia przetargu nieograniczonego na utworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie m.st. Warszawy.

Jednocześnie Biuro Gospodarki Odpadami Komunalnymi zwróci się w najbliższym czasie do EkoStacji Stena zlokalizowanej przy ul. Chełmżyńskiej 180 z prośbą o wyjaśnienie przyczyn pobierania opłat za odbiór odpadów od mieszkańców Warszawy.

Odpady z remontów, w tym gruz, wytworzone przez przedsiębiorców nie są odpadami komunalnymi. Zgodnie z prawem, to firma remontowa powinna zapewnić kontener przeznaczony na ten cel i po zakończeniu prac wywieźć go we własnym zakresie w ramach wykonywanej usługi. Pojawienie się pojedynczych odpadów poremontowych (np. umywalki bądź sedesu) w altance śmietnikowej obok tzw. gabarytów nie powinno skutkować pozostawieniem ich przez firmy odbierające odpady.

Na podstawie umowy m.st. Warszawa z firmą ElektroEko w każdej dzielnicy Warszawy w soboty w godzinach 10.00 – 14.00 w oznakowanych punktach prowadzona jest zbiórka elektrośmieci. Adresy punktów dostępne są na stronie czysta.um.warszawa.pl oraz elektrosmieci.pl.

Duże „elektrośmieci”, takie jak pralka, lodówka, zamrażalka, telewizor powyżej 24 cali, kuchenka elektryczna są odbierane od mieszkańców po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym na numer 2222 333 00 lub po wypełnieniu formularza na stronie www.elektrosmieci.pl. Odbierając wielkogabarytowe sprzęty pracownicy firmy odbiorą również drobne „elektrośmieci”, w tym zużyte świetlówki. Odpowiednio przygotowany sprzęt (a więc np. odłączony od prądu, gazu, czy też wodociągu) odbierany jest bezpłatnie ze wskazanej lokalizacji w ustalonym terminie.

Akcje zbiórki przeterminowanych leków oraz termometrów rtęciowych przeprowadzana jest w wyznaczonych aptekach. Ich lista znajduje się na stronie pod adresem:

http://czysta.um.warszawa.pl/documents/10181/78936/apteki

 

13 punktów odbioru odpadów zielonych w Wawrze

Informujemy właścicieli domów jednorodzinnych w Wawrze, że zbiórka akcyjna odpadów zielonych w okresie od maja do listopada odbywać się będzie od soboty do poniedziałku w każdym tygodniu w 13 miejscach w dzielnicy.

Pojemniki na zbiórkę odpadów zielonych zostaną dostarczone przez operatorów w wyznaczone miejsca. Szczegółowe informacje na temat lokalizacji i zasad odbioru:

- LEKARO (dzielnice Praga Południe, Praga Północ, Rembertów, Wawer, Wesoła)

http://www.lekaro.pl/odpady-zielone

Punkty odbioru w Wawrze

Przed dostarczeniem do ww. punktów odpady zielone powinny zostać zebrane w worki, zakupione na własny koszt właściciela nieruchomości.

Odbiór odpadów zielonych z terenów zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe odbywać się będzie po wcześniejszym bezpośrednim kontakcie z operatorami.

 
Nowy numer do Lekaro
 
W celu zwiększenia przepustowości linii telefonicznej, zmianie uległ numer do biura obsługi klienta firmy Lekaro, odbierającej śmieci z naszej dzielnicy.  Nowy numer to 22 112 02 84 (czynny: od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-19.00, zaś w soboty od godz. 8.00 do 15.00).
 
 
 
 
Pojemniki
 
Zgodnie z danymi uzyskanymi od firmy Lekaro informujemy, że na terenie dzielnic Praga Południe, Praga Północ, Rembertów, Wawer, Wesoła firma ta odkupiła od firm AG-Complex, BM Bakun Marek, MPO Warszawa, SITA Polska, Trans-nec pojemniki na odbiór odpadów. W związku z powyższym obecnie okleja je swoimi nalepkami oraz kodami kreskowymi, by były one gotowe od 1 lutego 2014 r. Prosimy mieszkańców o nieusuwanie naklejek z pojemników tych firm.

Jednocześnie przekazujemy informację od PPHU Lekaro, że począwszy od 1 lutego 2014 r. mieszkańcy pięciu dzielnic, powinni wystawiać odpady w dniu wywozu. Odpady będą odbierane w godz. 6.00-22.00.

Dokładne harmonogramy odbioru będą dostępne od 27 stycznia br. na stronie www.lekaro.pl/warszawa/ 

Ulotka Lekaro

 
 
 
 
 
System gospodarowania odpadami komunalnymi w polityce lokalowej m.st. Warszawy - pytania i odpowiedzi (część I, część II)
 
 

Program pomostowy i obniżone opłaty – tak będzie wyglądał odbiór śmieci od warszawiaków po 1 lipca. Rada Warszawy przyjęła stawki opłaty śmieciowej na okres przejściowy, trwający do 31 stycznia 2014 r. Za wywóz odpadów segregowanych mieszkańcy stolicy zapłacą od 10 zł do 60 zł.

Od 1 lipca 2013 r. do 31 stycznia 2014 r. śmieci od mieszkańców będą odbierać firmy dotychczas obsługujące warszawiaków – tak w skrócie wygląda program pomostowy przygotowany przez władze stolicy w związku z orzeczeniem Krajowej Izby Odwoławczej, przedłużającym postępowanie przetargowe na wywóz i zagospodarowanie odpadów w stolicy zgodnie z nowym systemem, który miał ruszyć z początkiem lipca. W trakcie trwania programu pomostowego stawki za odbiór śmieci będą niższe niż planowane w docelowej wersji systemu. Mieszkańcy będą płacić miastu, a nie firmom. Miasto będzie z pobieranej opłaty śmieciowej opłacać faktury za odbiór śmieci od mieszkańców, które firmy będą przesyłać bezpośrednio do ratusza.

Co w tej sytuacji powinni zrobić właściciele i zarządcy nieruchomości:

- od 1 lipca umożliwić odbiór odpadów
- do 19 lipca złożyć deklarację z uwzględnieniem nowych stawek w urzędzie dzielnicy, zgodnie z miejscem zamieszkania lub siedziby, bądź wysłać listem poleconym na adres urzędu dzielnicy
- do 28 dnia każdego miesiąca (w lipcu 2013 r. do 29 dnia miesiąca) wnosić miesięczną opłatę na konta udostępnione na stronach internetowych Urzędu m.st. Warszawy oraz w urzędach dzielnic

Mieszkańcy domów wielorodzinnych powinni poinformować zarząd nieruchomości o liczbie osób zamieszkujących w mieszkaniu oraz wybranym sposobie zbierania odpadów. Należy również pamiętać o aktualizowaniu tych informacji u zarządcy po każdej zaistniałej zmianie.

Nie pozwolę, żeby warszawiacy odczuli negatywne skutki wprowadzania nowego systemu. Wystarczy ustna relacja umowna między mieszkańcami a firmami. Mieszkańcy nie muszą zatem podpisywać nowych umów. Wszystkie obecne umowy, łącznie z wypowiedzianymi, będą kontynuowane przez firmy odbierające odpady. Tak, jak  wyniesiemy śmieci i firma X odbierze je 2 razy w tygodniu, tak samo będzie  i później. Wystarczy, że będziemy jak dotychczas wyrzucać nasze śmieci do altanek śmietnikowych, a firmy będą je odbierać. To spełnia wymogi umowy dorozumianej. Porozumienie między Miastem a firmami będzie gwarantowało firmom, że będziemy płacić za usługi odbioru śmieci, a nam – że firma będzie odbierała śmieci od mieszkańców - mówiła na wczorajszej sesji Rady Miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

Za odbiór śmieci segregowanych warszawiacy mieszkający w domach wielorodzinnych w okresie przejściowym zapłacą:

- w przypadku osób mieszkających samotnie: 10 zł,
- w przypadku gospodarstw domowych liczących dwie osoby: 19 zł,
- w przypadku goapodarstw domowych liczących trzy osoby: 28 zł,
- w przypadku gospodarstw domowych liczących cztery lub więcej osób: 37 zł.

Właściciele domów jednorodzinnych będą uiszczać comiesięczną opłatę za odbiór posegregowanych śmieci według następujących stawek:

- osoby mieszkające samotnie: 30 zł,
- dwie osoby mieszkające wspólnie: 45 zł,
- trzy lub więcej osób mieszkających wspólnie: 60 zł.

Stawki za odpady niesegregowane będą wyższe o ok. 20%.

Zmiany dotyczyć będą również przedsiębiorców, którzy produkują odpady komunalne. Za jednorazowe opróżnienie pojemnika śmieci posegregowanych o pojemności 120 l zapłacą 15 zł. Za odbiór 240 l śmieci zbieranych w sposób selektywny stawka wyniesie 19 zł, za 660 l - 37 zł, za 770 l - 40 zł, za 1100 l - 45 zł. Jednrazowe opróżnienie pojemnika śmieci zbieranych selektywnie o pojemności 3 500 l będzie kosztowało 152 zł. Każde dodatkowe rozpoczęte 1000 l do odebrania powiększy opłatę o 40 zł.

 

Wywóz śmieci po 1 lipca – podstawowe informacje

W związku z koniecznością przesunięcia terminu wyboru firm odbierających odpady komunalne, m.st. Warszawa wprowadza z dniem 1 lipca 2013 r. zastępczy system pomostowy, który będzie obowiązywał do momentu rozstrzygnięcia trwającego przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów.  

Miasto stołeczne Warszawa nadal prowadzi Warszawa nadal prowadzi postępowanie przetargowe na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Krajowa Izba Odwoławcza na swoim posiedzeniu w dniu 4 czerwca br. nakazała wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. Decyzja ta nie spowodowała jednak unieważnienia postępowania przetargowego.

 

Co powyższe zmiany oznaczają dla właścicieli i zarządców nieruchomości?

System odbioru odpadów po 1 lipca 2013 r. będzie funkcjonował na dotychczasowych zasadach. Wszystkie obecne umowy, łącznie wypowiedzianymi, są kontynuowane przez firmy odbierające odpady. Wypowiedzenie umowy nie spowoduje wstrzymania dalszej jej realizacji, pod warunkiem korzystania z usług obecnego wykonawcy.

Firmy i instytucje, które ze względów proceduralnych chcą mieć podpisaną umowę, mogą cofnąć wypowiedzenie.

Miasto stołeczne Warszawa podpisze porozumienia ze wszystkimi przedsiębiorstwami funkcjonującymi w Warszawie, odbierającymi odpady komunalne od właścicieli i zarządców nieruchomości. W ich wyniku miasto zwróci firmom koszty odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości położonych w granicach administracyjnych m.st. Warszawy.

 

Zakres świadczonych usług, za które m.st. Warszawa zwróci koszty

Odbiór odpadów komunalnych po 1 lipca br. odbywać się będzie w podziale na frakcje zbierane selektywnie jak dotychczas (z taką samą częstotliwością odbioru i z wykorzystaniem obecnych pojemników), w tym tzw. „wielkogabaryty” (dotyczy budynków wielolokalowych). Sposób zbiórki selektywnej pozostaje bez zmian do końca funkcjonowania systemu zastępczego. Oznacza to, że jest on określony przez podmioty odbierające odpady komunalne.

Zastępczy system pomostowy nie obejmuje natomiast odbioru odpadów zielonych, poremontowych oraz bioodpadów. W takim przypadku należy zamówić dodatkową umowę na koszt właściciela nieruchomości.

 

Co w tej sytuacji powinni zrobić właściciele i zarządcy nieruchomości?

Niezmienny pozostaje obowiązek złożenia do dnia 19 lipca 2013 roku przez właściciela lub zarządcę nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wpłacanie naliczonej kwoty do 28 dnia każdego miesiąca. W deklaracji należy uwzględnić nowe stawki, które zostaną uchwalone 12 czerwca 2013 r. przez Radę m.st. Warszawy na sesji nadzwyczajnej zwołanej na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy.

Miasto stołeczne Warszawa zaproponuje Radzie wprowadzenie zmian miesięcznych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych uiszczanych przez właścicieli nieruchomości do poziomu adekwatnego do świadczonych przez przedsiębiorców usług.

Miasto będzie zwracać koszt usług w oparciu o faktury wystawiane dla poszczególnych właścicieli i zarządców nieruchomości. Oznacza to, że właściciele i zarządcy nieruchomości będą uiszczać opłaty zgodnie ze złożonymi deklaracjami, natomiast nie będą zobowiązani do opłacenia kosztów usług wynikających z wystawionych faktur.

W przypadku pojawienia się nieprawidłowości do dyspozycji mieszkańców pozostaje numer infolinii 800 70 70 47, pod którym będzie można zgłaszać problemy z odbieraniem śmieci.

Stolica czystości - pytania odpowiedzi

DEKLARACJE DO POBRANIA


informacja w sprawie odpadów komunalnych:
22- 44-37-000
lub 22- 44-36-920

(końcówki;  926, 927, 928, 929, 931, 918)

-       Do 31 marca 2013 roku należy wypowiedzieć na piśmie dotychczasową umowę ze skutkiem na dzień 30 czerwca.

-       Posiadanie osobnej umowy nie zwolni właścicieli nieruchomości z obowiązku uiszczania opłaty, a wcześniejsze umowy nie przestaną obowiązywać automatycznie w wyniku wprowadzenia nowych regulacji prawnych. Może to skutkować koniecznością poniesienia przez zarządców podwójnych kosztów – na rzecz firmy oraz na rzecz m.st. Warszawy.

Więcej informacji aktualizowanych na bieżąco znajduje się :

-      na stronach internetowych: www.wawer.warszawa.pl – zakładka: gospodarowanie odpadami lub www.czysta.um.warszawa.pl – można zadać pytanie i uzyskać odpowiedź eksperta.

-      pod numerem infolinii 800-70-70-47

-      pod numerami informacji: 22-44-37-000; 22-44-36-920; 22-44-36-918.



Nowy system gospodarowania odpadami

Rada m.st. Warszawy na sesji w dniu 7 marca, przyjęła uchwały określające metodę obliczania oraz stawkę opłaty śmieciowej, częstotliwość oraz tryb jej uiszczania i wzór deklaracji, którą do końca maja składać będą mieszkańcy.

 Zgodnie z przyjętymi propozycjami, mieszkańcy budynków wielorodzinnych będą wnosić comiesięczną opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów według następujących stawek:

- jednoosobowe gospodarstwa domowe - 19,50 zł,

- dwuosobowe gospodarstwa domowe - 37 zł,

- trzyosobowe gospodarstwa domowe - 48 zł,

- gospodarstwa domowe liczące cztery lub więcej osób - 56 zł.

 Warszawiacy mieszkający w domkach jednorodzinnych zapłacą 89 zł. Mieszkańcy, którzy nie będą segregować odpadów, będą uiszczać opłatę wyższą o 40%.

Zgodnie z uchwałami, opłata będzie wyliczana i egzekwowana na podstawie deklaracji składanych przez właścicieli (w przypadku budynków jednorodzinnych) lub zarządców nieruchomości (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe w przypadku budynków wielorodzinnych). Wypełnione dokumenty należy złożyć do urzędu dzielnicy, w której znajduje się zgłaszana nieruchomość, do 31 maja 2013 r.

Mieszkańcy będą uiszczać opłatę do 28 dnia każdego miesiąca. Wyjątkiem będzie lipiec 2013 r. - ponieważ 28 dzień miesiąca przypada w tym przypadku w niedzielę, termin wnoszenia pierwszej opłaty śmieciowej przedłużono do poniedziałku, 29 lipca. Opłata będzie uiszczana na specjalne numery kont, przypisane każdej z dzielnic. Numery te będą dostępne na stronach internetowych oraz w urzędach dzielnic. Płatności będzie można dokonać przelewem lub uregulować należność gotówką w kasach urzędów dzielnic, a także - bez prowizji - w wybranych placówkach pocztowych i w oddziałach banku City Handlowy.

By przedstawić mechanizm kształtowania się stawek i kluczowe czynniki wpływające na ich wysokość, miasto opracowało specjalny kalkulator. Dostępna pod adresem http://kalkulator.um.warszawa.pl aplikacja pokazuje, jak zmieniają się stawki w zależności od liczby mieszkańców uiszczających comiesięczną opłatę, ilości wytwarzanych śmieci oraz kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów produkowanych przez warszawiaków. Przedstawione wyliczenia dotyczą stawek dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych.

Podjęte uchwały wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Więcej informacji na stronie internetowej www.czysta.um.warszawa.pl oraz pod numerem infolinii 800-70-70-47.

Umowy na odbiór odpadów
Od 1 lipca 2013 r. podmiotem odpowiedzialnym za odbiór odpadów od mieszkańców i przedsiębiorców staje się m.st. Warszawa.

Właściciele i zarządcy nieruchomości muszą pamiętać, by odpowiednio wcześnie wypowiedzieć obowiązujące dotychczas umowy z firmami odbierającymi śmieci. Ostatnim dniem obowiązywania tych umów powinien być 30 czerwca 2013 r. Począwszy od 1 lipca tego roku, odpady odbierać będą firmy wyłonione przez Urząd m.st. Warszawy.

Posiadanie osobnej umowy nie zwolni właścicieli nieruchomości z obowiązku uiszczania opłaty, a wcześniejsze umowy nie przestaną obowiązywać automatycznie w wyniku wprowadzenia nowych regulacji prawnych. Może to skutkować koniecznością poniesienia przez zarządców podwójnych kosztów – na rzecz firmy oraz na rzecz m.st. Warszawy.

Wypowiedzenie dotychczasowej umowy powinno nastąpić na piśmie, zawierać oświadczenie o wypowiedzeniu umowy na odbiór odpadów ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013 r. oraz zostać podpisane własnoręcznie przez upoważnioną osobę. Tak sporządzone wypowiedzenie należy dostarczyć osobiście bądź przesłać listem poleconym do firmy odbierającej dotąd śmieci z danej nieruchomości.

W przypadku umów zawartych na czas nieokreślony, gdy okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące, wypowiedzenie powinno być dokonane do 31 marca 2013 r. Ostatnim rachunkiem za odbiór śmieci, jaki należy uregulować, będzie rachunek za czerwiec 2013 r.

Więcej informacji na temat wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Warszawie można znaleźć na stronie internetowej www.czysta.um.warszawa.pl oraz pod numerem telefonu 800–70–70–47.

p w ś c p s n
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31